19 Aralık 2007 Çarşamba

gec verilen diib kapsaminda ymm tasdik raporu mukteza

T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Katma Değer Vergisi Grup Müdürlüğü)

TARİH: 08/11/2005
SAYI : KDV.MUK.B.07.1.GİB.4.34.17.01.11.7743

KONU : DİİB kapsamında yapılan teslimlerde
YMM raporunun süresinden sonra ibraz edilmesi


……………………….


İlgi yazınız ve ekleri incelenmiştir.

3065 Sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 11/1-c maddesine göre, ihraç edilmek şartıyla imalatçılar tarafından kendilerine teslim edilen mallara ait katma değer vergisi ihracatçılar tarafından ödenmez, mükelleflerce tahsil edilmeyen ancak ilgili dönem beyannamesinde beyan edilen bu vergi, vergi dairesince tarh ve tahakkuk ettirilerek tecil olunmakta ve ihracatçılara teslim edilen malların teslim tarihini takip eden ay başından itibaren üç ay içinde ihraç edilmesi halinde ise tecil edilen vergi terkin edilmektedir.

Aynı Kanunun Geçici 17. maddesi ile dahilde işleme ve geçici kabul rejimleri kapsamında ihraç edilecek malların üretiminde kullanılacak maddelerin tesliminde, bölgeler, sektörler veya mal grupları itibariyle Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 11/1-c maddesi hükmüne göre işlem yaptırma konusunda Bakanlar Kurulu’na yetki verilmiş bu yetki uyarınca çıkarılan 16.04.2001 tarih 2001/2325 sayılı Kararname ile dahilde işleme veya geçici kabul izin belgesi kapsamında ihraç edilecek ürünlerin imalinde kullanılacak maddelerin dahilde işleme veya geçici kabul izin belgesine sahip mükelleflere tesliminde Katma Değer Vergisi Kanunu’nun 11/1-c maddesinde düzenlenen tecil-terkin sistemine göre işlem yapılması kararlaştırılmıştır.

Konuyla ilgili açıklamaların yer aldığı 83 Seri No.lu KDV Genel Tebliği’nin1.4. Terkin ve İade İşlemleri bölümünde;

“Tecil-Terkin kapsamında satın alınan maddelerle imal edilen malların süresi içinde ihraç edildiği Yeminli Mali Müşavirlerce düzenlenecek bir raporla tespit edilecektir.

Satıcılar sözü edilen raporu bağlı olduğu vergi dairesine ibraz etmek suretiyle tecil edilen verginin terkinini sağlayacaktır. Bu kapsamda satın alınan ham ve yardımcı maddelerle imal edilen malların ihracatçıya tesliminde tecil-terkin uygulaması halinde, aynı rapor ile hem satıcının, hem de imalatçının tecil edilen vergileri terkin edilecektir.
.
Tecil-terkin uygulaması kapsamında satın alınan mallardan üretilen malların izin belgesinde öngörülen süre ve şartlara uygun olarak ihraç edilmemesi halinde zamanında alınmayan vergi, tecil tarihinden itibaren vergi ziyaı cezası da uygulanmak suretiyle gecikme faizi ile birlikte alıcıdan tahsil edilecektir.”açıklamalarına yer verilmiştir.

Benzer bir konuda Bakanlık Makamı’ndan alınan 03/07/2003 tarihli ve 28553 sayılı yazıda;

“İlgi (a)’da kayıtlı yazımızda, ihracatın dahilde işleme izin belgesinde öngörülen sürede gerçekleşmiş olması halinde, yeminli mali müşavir tasdik raporlarının süre bitiminden sonra vergi dairesine ibraz edilmesi durumunda sürenin bittiği tarih ile raporun ibraz edildiği tarih arasındaki süre için alıcı adına gecikme zammının uygulanacağı belirtilmişti. Ancak, Bakanlığımıza yansıyan çeşitli olaylar sonucu yapılan değerlendirmeler neticesinde bu konudaki görüşümüz aşağıda belirtilen şekilde değiştirilmiştir.

İhracatın dahilde işleme izin belgesinde öngörülen sürede gerçekleşmiş olmasına rağmen yeminli mali müşavir raporunun süre bitiminden sonra vergi dairesine ibraz edilmesi durumunda mükellef hakkında vergi dairesince herhangi bir tarhiyatın yapılmadığının tespiti halinde yeminli mali müşavir raporu ile ilgili olarak 83 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği’nin 1.4. bölümündeki açıklamalara göre gecikme zammı uygulamaksızın işleme tabi tutulması ve alıcı adına VUK’nun 352/II-7’nci maddesi uyarınca usulsüzlük cezası kesilmesi gerekmektedir.” denilmektedir.

Buna göre, ödevlinin ………….. dönemlerinde Kanunun Geçici 17. maddesi gereği dahilde işleme ve geçici kabul rejimi kapsamında ……….. Şti. ve ………….Şti.’ne teslim ettiği malların alıcıları tarafından dahilde işleme izin belgesinde öngörülen sürede ihraç edilmiş olması halinde, YMM Raporunun süresinden sonra dairenize ibraz edilmiş olması ödevlinin tecil-terkin iade ve mahsup işlemlerinin genel esaslara göre yerine getirilmesine engel teşkil etmemektedir.

Ancak, söz konusu raporların dairenize geç ibraz edilmiş olması nedeniyle alıcılar adına 213 Sayılı VUK’nun 352/II-7. maddesi gereğince 2’nci derece usulsüzlük cezası kesilmesi gerekmektedir.

Bilgi edinilmesini rica ederim.

ozelge ymm tasdik raporunun geri cekilmesi

T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Katma Değer Vergisi Grup Müdürlüğü)


TARİH: 01.10.2007
SAYI : KDV.MUK.B.07.1.GİB.4.34.17.01.YMM.7795

KONU : YMM’nin KDV iadesi tasdik raporunu geri çekmesi

............... MÜDÜRLÜĞÜ’NE



Daireniz ...............vergi no.lu mükellefi ................ Şti.’nin ................ dönemi için YMM ............... tarafından tanzim edilen ............... tarih ve ............... sayılı YMM KDV iadesi tasdik raporunun ............... tarihinde dairenize ibraz edildiği ancak söz konusu rapor ekinde ............... tarihinde vefat eden YMM ............... tarafından düzenlenmiş tutanak ve bilgi yazılarının eklenmiş olduğunun tespit edilmesi üzerine YMM ............... ............... tarih, ............... sayılı dilekçesi ile raporunun işleme konulmadan tarafına geri iadesini talep ettiği, bu nedenle KDV iadesi tasdik raporunun ............... tarihli tutanakla YMM ............... iade edildiği belirtilmektedir.

Diğer taraftan; ............... tarih, ............... sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan, SM, SMMM ve Yeminli Mali Müşavir Ücretlerinin Esasları Hakkında Yönetmeliğin 18. maddesinde;

“Meslek mensubu; işyeri merkezi dışındaki işler ve işlemleri, anlaştığı o yerdeki diğer meslek mensuplarına yaptırabilir. Böyle bir durumda, iş sahibinden sözleşmeyle belirlemiş ücrete ek bir ödeme talep edilmez.

Ücretin paylaşılması, tarifedeki esaslara göre yapılır. Bu esaslara aykırı sözleşme ile; diğer yerdeki meslek mensubunun ücreti azaltılamaz, fakat arttırılabilir.

Bu durumda meslek mensupları, işin o kesiminden müşterek ve müteselsil sorumludurlar.” denilmektedir.

Öte yandan; 20,27 ve 29 Seri No.lu SM, SMMM, YMM Kanunu Genel tebliğ’leri ile iade olarak doğan verginin doğruluğunun tespitinde karşıt inceleme yapılmasının esasları, karşıt inceleme tutanaklarında yer alması zorunlu bilgilerin neler olduğu ve hangi durumlarda iadeden tenzil yapılacağı hususları belirtilmiştir.

06.12.2000 tarih, 24252 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 27 Seri No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği’nin;





4- Teyit Alınması Halinde Yeminli Mali Müşavirlerin Sorumluluğu başlıklı bölümünde; “Teyit veren YMM’ler verdikleri teyit yazısındaki bilgilerin doğruluğundan genel hükümler uyarınca sorumludurlar.

Teyit alan yeminli mali müşavirler aldıkları teyit yazılarındaki bilgileri titiz bir şekilde kontrol etmekle yükümlüdürler. Teyit yazılarındaki bilgilerin birbiriyle veya teyidi isteyen yeminli mali müşavirin elindeki bilgi ve belgelerle uyumlu olmadığı hallerde veya tereddüt uyandıran sair hallerde teyit yazıları işleme konulmadan önce gerekli araştırmalar yapılacaktır. Yapılan araştırmalar neticesinde teyit yazısı ile ilgili uyumsuzluklar ve tereddütler giderildiği takdirde teyit yazısı işleme konulabilecektir.

Gerçeğe aykırı düzenlenmiş ya da eksik bilgi içeren teyit yazılarını gerekli kontrolleri yapmadan işleme koyan yeminli mali müşavirler doğacak sonuçlardan sorumlu olacaklardır. Öte yandan, karşıt incelemelerin bizzat incelemeyi yapan yeminli mali müşavir tarafından yapıldığı hallerde tutanaktaki bilgilerden anılan yeminli mali müşavirin sorumlu olacağı tabiidir.” şeklinde açıklanmıştır.

Buna göre, yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde YMM ............... tarafından düzenlenen YMM KDV İadesi Tasdik Raporunun bir örneğinin dosyasında hıfz edilerek diğer örneklerinin adı geçen yeminli mali müşavire iade edilmesi, YMM ............... tarafından yeniden düzenlenerek dairenize ibraz edilen raporda alt firma incelemelerin usulüne uygun olarak, yapılması dairenizce de tereddüt edilecek bir husus bulunmaması halinde genel esaslar çerçevesinde işlem yapılması mümkün olacaktır.

Bilgi edinilmesini rica ederim.


Başkan a.
Grup Müdür V.